29 de desembre del 2011

apa, apa. Maria Àngels Ollé. La Galera. 1970.

Primer volum de la col·lecció A poc a poc, que inclou altres títols com Miau, miau, El nen té tos i El rei, la reina i el ratolí, entre altres, i que m’introduí al món de la lectura i a partir del qual vaig començar a aprendre a llegir. Recordo la sala i la professora que, amb molt d’esforç, ens ensenyava un a un, llapis a la mà, a interpretar i llegir en veu alta les lletres que formaven paraules. També alguns dels dibuixos que conté el llibre estaven desats a la meva memòria i han rebrotat amb la relectura que n’he fet.

“o, o o o, o
ep, ep!
ai!
ui, ui, ui!
au, apa, apa
ai, ai, ai!
ai! el pa
ui, ui, ui!
ui! el peu
au, apa, el pa i el peu


NOTES AL LLIBRE PRIMER

Vocals: a, e, i, o, u

Consonants: p, l

p ep pa         l el
   apa peu

1 Comencem amb una vocal molt coneguda, la o, imitant el cant dels indis.
2 Introduïm la primera consonant. Hem escollit la p perquè el seu so és molt definit i no hi ha cap confusió en pronunciar-la. Tampoc en escriure-la, llevat del nen que té alguna dificultat de lateralitat. ep és una síl·laba inversa, però el so de la p és net; això facilita la retenció, per part del nen, del so de la consonant.
4-6 ai, iu, au, són expressions molt usades pel nen i amb el seu coneixement de les vocals, pot llegir-les fàcilment. És molt interessant que el nen confegeixi amb vocals solament. La e apareix en els seves tres variants: oberta, tancada i neutra. Vegeu les notes del llibre del mestre.
6 apa (ap-a i a-pa), té les dues dificultats de ep i de pa.
10 pa és molt senzill per al nen que ja ha llegit apa. Introduïm la l sense cap preparació. Pensem que la funcionalitat de l’article ajudarà a justificar-lo davant el nen que el veu per primera vegada.
14 peu és una variant de la p a l’inici de paraula.”

Aquest volum de setze pàgines quedarà amorrat per sempre més al piló de “llibres de la meva infantesa”.



Etiquetes de comentaris:

9 que prenen la paraula

9 Comments:

Blogger Quadern de mots said...

Ostres, quina gràcia, quants records!!!
Gairebé vaig comprar-los tots pels meus fills.
Entranyable entrada.

29 de desembre, 2011 21:11  
Blogger Carme said...

Quina sort! perquè jo encara recorde tràgicament aquella mestra que amb el mètode Palau intentava fer-nos dir "Oooo" davant del dibuix d'un ull (ojo) o "Uuuu" a l'assenya-lar la imatge d'un pomell de raïm (uva). Utilitzar un llibre d'imatges per alfabetitzar en castellà xiquets que sols coneixien el valencià. Encara no entenc com no acabarem al psiquiàtric, ella i nosaltres.

29 de desembre, 2011 21:17  
Blogger NaCaVi said...

Impressionant Biel! Quí era la professora? Classe del Pinar, no? Falla la memòria nano. Una abraçada!

29 de desembre, 2011 21:38  
Blogger Salvador Macip said...

Jo també vaig començar a primer de bàsica amb aquest llibre! (tot i que llavors ja llegia) Apa apa i El nen té tos, quants records... No anàvem pas a la mateixa escola, oi? Això de la classe del Pinar que diu NaCaVi em sona...prat

30 de desembre, 2011 00:49  
Blogger L'Espolsada llibres said...

I de la meva, encara en guardem uns quants a casa... quins records.

30 de desembre, 2011 10:09  
Blogger Gemma Sara said...

Quins bons records! Quan la meva filla encara no havia nascut li vaig comprar uns quants i ara tot just comença amb la lletra lligada...
Ep, del cel cauen cireres!

30 de desembre, 2011 13:06  
Anonymous Anònim said...

A poc a poc i bona lletra

Records d´infància, ja heu portat la carta al patge dels Reis Mags (Melcior, Gaspar i Baltasar)?

Els Reis tot ho saben, tot ho veuen...Van arribant a poc a poc.

BON ANY NOU 2012!!!

Imma C.

31 de desembre, 2011 18:01  
Blogger sergi penya said...

Classe del Pinar SI, però la de baix ... q després la van moure. Jo diria que la professora era la Carmina??¿¿ ... q se'ns enduia d'un en un a unes taules que hi havia sota de l'escala ... a llegir ... i així cadasdcú avançava al seu ritme...

10 de gener, 2012 14:48  
Anonymous Anònim said...

amb aquesta col·lecció, vaig aprendre a llegir i crec que també a estimar la sonoritat de les paraules!

poesilvia

29 de gener, 2012 14:04  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home