7 de juny del 2011

Primavera, estiu, etcètera. Marta Rojals. RBA Llibres. 2011.

Llibre-homenatge a una de les moltes virtuts de la nostra llengua, la seva rica varietat dialectal, que es parla a quatre Estats diferents, de Fraga a Maó i de Salses a Guardamar. En el cas que ens ocupa ara el parlar del poble de l’autora, la Palma d’Ebre. A la Rojals, Marta, la coneixia dels articles que ha anat publicant al Mail Obert de Can Vilaweb -ací hi són tots- i aquesta seva espaterrant novel·la em confirma allò que ja sabia: no és que sigui joveneta i tingui molt de futur, ans té tot el present del món i una mica de passat. És una narració on no hi pesa l’argument sinó els personatges i la llengua viva. Deu ser per això que l’he xalada tant. “-Arregla la soca. Té les pinces. Amb una pinça metàl·lica que amb prou feines puc obrir, fixo la borrassa al coll de la soca, ben tibant, i queda com una rebequeta verda. Abans d’aixecar-me, sense ser-ne conscient, passo la mà plana per l’escorça recargolada, i el tacte em torna una sensació compacta i viva, com una energia que em sorprèn i em fa constrènyer el front. De sobte, no puc evitar que m’envaeixi un respecte profund cap a aquest ésser de gravetat pètria i metabolisme lentíssim. Aquest oliver, i l’altre, i tots els que m’envolten em veuran passar, com han vist passar als meus padrins, i als padrins dels meus padrins. El seu temps es mesura amb una altra escala de l’escalímetre. Les meues circumstàncies passen a I:I.000, i les seues a I:20, potser a I:5. Per a ells sóc un insecte frenètic de temporada. I resulta que jo els ho dec tot i ells no em deuen res de res. -Ja t’encantes? -Quants anys té, aquest auliver? -Més que tu i que jo. Estira la borrassa d’allà, que cauran totes”. Aquest opera prima de tres-centes seixanta-cinc pàgines quedarà amorrada al piló de “llibres que si fins ara no han guanyat cap premi literari deu ser que no els cal per demostrar la seva qualitat literària”.

Etiquetes de comentaris:

8 que prenen la paraula

8 Comments:

Blogger SU said...

L'hem xalada moltes i molts, Biel! Tot un fenòmen!

Una abraçada!

SU

07 de juny, 2011 11:07  
Blogger Guillem Miralles said...

Biel, coincideixo amb tu. Per a la nostra generació, i per altres també, però especialment per la nostra, aquest llibre és una benedicció, un tresor. És una d'aquelles operes prima en què sembla talment com si abans de crear-la tot el talent estigués esperant esclatar per fer-ho d'una manera tan rica de detalls i esplendorosament. Per sortir retratats d'una manera bastant transversal independentment dels orígens i condicions, teníem la sèrie de TV (Porca misèria), la banda sonora (l'esclat dels Mishima, Manel, etc.) però faltava el llibre. Ja el tenim. Es convertirà en un clàssic, a no ser que vinguin millors llibres encara de l'autora.

07 de juny, 2011 16:07  
Blogger L'Espolsada llibres said...

:) :) :)

07 de juny, 2011 17:05  
Anonymous Andreu said...

Clap, clap, clap per la Marta Rojals!

07 de juny, 2011 17:48  
Blogger Marta said...

És tot un plaer la seva lectura!

09 de juny, 2011 00:48  
Anonymous Anònim said...

Gran èxit des de les Terres de l´Ebre.
De mica en mica ha omplert la pica.

Bona lectura!!

Imma C.

13 de juny, 2011 20:05  
Blogger Biel Barnils Carrera said...

Us haig de confessar a tots que enguany he format part del Premi Llibreter 2011 i que jo hauria fet guanyadora aquesta novel·la. Però érem uns quants els llibreters que havíem de decidir-ho i al final s'ha triat LA NEVADA DEL CUCUT, una gran novel·la també.

En tot cas, la Marta Rojals ha guanyat el Premi Tinta xinesa 2011! Premi que m'acabo d'inventar per la cara i que desapareix ara mateix mentre acabo la frase ;)

25 de juny, 2011 00:33  
Blogger heura said...

Subscric el Premi Tinta xinesa per l´espeterrant novel.la PRIMAVERA, ESTIU, ETCÈTERA
Seguim els escrits de la Marta Rojals a Vilaweb.
Ens estimem Les Terres de l´Ebre.

Imma C.

28 de juliol, 2011 12:12  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home