21 de gener del 2016

El quadern gris. Josep Pla. Edicions Destino. 2012.


Diari de joventut escrit als anys 1918 i 1919, ampliat i modificat quan el seu autor tenia gairebé setanta anys. S’hi mostra l’adveniment d’un jove Pla al món dels adults i la presa de consciència del seu ofici d’escriptor. 
Primer volum de l'obra completa, és un dels seus llibres més populars tot i que no necessàriament el millor. Aquesta edició d’en Narcís Garolera esmena més de cinc mil errors i correccions dels correctors Bartomeu Bardagí i Jordi Pla, i fou editat per en Josep Mª Cruzet. 

“31 de desembre. Pluja i humitat. Al cafè hi ha un baf blanc i blau irrespirable que entela els vidres. Faig caramboles amb els amics. Sóc un trist, insignificant jugador de caramboles. Veig la jugada, però no sé afinar. Tot em surt groller i poc elegant: sempre massa bola. M’acosto al piano del cine, buit com una enorme gruta fosca, l’abric amb el coll alçat. La fredor del local arriba a l’os. Sensació d’aprimar-se. Roldós toca una estona Bach. Gavotes delicioses. Vaig a dormir per hora. La pluja em civilitza i m’ensopeix. Delícia del llit calent i de la pluja lenta i vaga.” 

Aquest volum de set-centes seixanta-tres pàgines quedarà amorrat al piló de “llibres llegits durant la meva adolescència estiuenca al Passeig Àngel Guimerà de Ribes de Freser, que em van impactar de tal manera que mai més vaig llegir i escriure de la mateixa manera. No exagero”.







Etiquetes de comentaris:

2 que prenen la paraula

2 Comments:

Blogger Daffodil said...

Moltes gràcies per esmentar la meva edició. Narcís Garolera

21 de gener, 2016 16:27  
Blogger Biel Barnils Carrera said...

De re, Narcís.
De seguida que es va editar en vaig voler publicar una ressenya però en aquest blog en tinc tants de llibres per comentar, que la llista sempre serà més llarga que la de llibres comentats.

21 de gener, 2016 19:22  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home