31 de desembre del 2015

El diari de Rywka. Rywka Lipszyc. Editorial Empúries. 2015.


Quadern que conté 6 mesos de vida d’una jueva de 14 anys que en fa 3 que viu en un gueto de la ciutat polonesa de Łódź ocupada pels alemanys. Les cases limítrofes al seu perímetre han estat enderrocades i no ocupa ni 4 quilòmetres quadrats. 
Com l’Anna Frank? Més curta i més crua. Més clara, vaja. 

“[…] Oh, vull abocar totes les meves penes sobre el paper —em trobaré més bé, així? —. I ara, què? Ara, quan hi ha tanta gent que pateix en aquests temps terribles i tràgics, hi ha lloc per a les meves penes i el meu sofriment absurds? Escrivint això, no alleugereixo les meves penes, sinó tot el contrari, encara les intensifico més. I fa més fred. Fred! Tremolo només de pronunciar aquesta paraula”. 

Aquest volum de cent noranta-quatre pàgines quedarà amorrat al piló de “llibres que és abrupta la realitat i el context històric que relaten com abrupta és la manera com acaben”.








Etiquetes de comentaris:

1 que prenen la paraula

1 Comments:

Blogger Olga Xirinacs said...

El tema creix, es reprodueix i encara ens fascina. Tendra crueltat, un riu que es vessa.

06 de gener, 2016 10:10  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home