26 de maig del 2011

Malcolm X. El Poder Negre. Traducció d'en Ramon Barnils. Edició de Materials. 1967.

Autobiografia d’un dels personatges més influents del segle XX i defensor a ultrança dels drets dels afroamericans. Aquest llibre és fruit d’una sèrie de converses amb Alex Haley que li serviren de base per escriure’l. Drogadicte de jove, engarjolat sis anys per robatori a mà armada, convertit a la Nació de l’Islam, defensà la creació d’un estat independent negre. Fundà la Muslim Mosque, Inc. i l’Organització de la Unitat Afroamericana. 
“Que se’n podia a arribar a ésser de ridícul! Admirava, al mirall, un negre amb cabells blancs! Vaig jurar-me de no tornar a portar mai més el cabell cresp, i efectivament me’ls vaig desarrissar regularment durant una pila d’anys. Acabava de donar el primer pas cap a la pròpia degradació. M’havia afegit a aquella multitud d’homes i de dones negres que a Amèrica, a còpia d’inflar-los el cap, acaben per creure que els negres són inferiors -i els blancs, superiors- fins a l’extrem que no dubten a mutilar i profanar el cos que Déu els ha donat per tal d’estar al punt dolç, segons el criteri dels blancs”. 
Aquestes tres-centes vint-i-vuit pàgines quedaran amorrades al piló de “llibres que ja no es troben a les llibreries i que algú els hauria de reeditar”.

Etiquetes de comentaris:

2 que prenen la paraula

2 Comments:

Anonymous Andreu said...

Biel, jo ara llegeixo "Malcolm X: A life of reinvention" que s'acaba de publicar als EUA i que m'he fet enviar. És la biografia que matisa l'autobiografia, excel·lent, que tu comentes. Un petonàs!

26 de maig, 2011 01:03  
Blogger Biel Barnils Carrera said...

Ja me la passaràs, Andreu. M'agrada, necessito, llegir en anglès de tant en tant. Petonàs per tu, germanàs!

07 de juny, 2011 10:12  

Publica un comentari a l'entrada

<< Home